שיפור איכות החיים באמצעות אימוני אומנויות לחימה

כולם מחפשים לתת לחיים משמעות ,מילוי פנימי או סיפוק בעזרת פעילויות , עיסוקים ודרכים אחרות שישלימו את החוסרים ,יפתרו בעיות ויביא רוגע , שלווה. אם כן האם לימודי אומנויות לחימה יכולים לקחת חלק במטרות הללו ולשפר את איכות חיינו? אם כן כיצד? באיזה מישורים ומסגרות של חיינו לימוד אומנויות לחימה יכול לתת מענה?

כחלק מעבודת מחקר לתואר II בנושא ” השפעת אומנויות לחימה על מוטיבים בהתנהגות ” ציטטתי מה אומרים על כך לוחמים ותיקים:

צ’רלס (אינטרנט) אומר “במקרים רבים, אחד או יותר מאומנויות הלחימה מומלץ כסוג של תרפיה לטיפול במחלות שונות”.

במחקרם של באק וקים (1979) בנושא הפילוסופיה המערבית על אומנויות הלחימה של המזרח הרחוק , בחנו 3 השפעות פילוסופיות ומצאו כי:

1. מעודד גישה רגועה ולא אלימה

2. מוביל להבהרה או השכלה

3. מוביל לתודעה מיסטית.

אנלן ואלכסנדר (1997), מציינים כי לאחר שנים של מעורבות באומנויות לחימה שינוי עדין יעשה במתאמנים. הם ימצאו את עצמם מבצעים פעולות המושפעות מאסטרטגיה ומהמבנה של אומנות הלחימה. אינטנסיביות , מחויבות ורוחב לב יתורגמו לענווה, כבוד, הערכה ומשמעת שהם הערך עליון באומנויות לחימה.

לימוד אומנות לחימה הנו מקיף מספר רחב של נושאים המשפיעים בהתאם על מספר רחב של מסגרות בחיינו האישיים היומיומיים. חלקם נוגעים לתחומים הפיזיים , חלקם למנטליים וחלקם לנפשיים/רוחניים.

הבה נציין את העובדות בחלוקה לפי נושאים: פיזיים וגופניים, מנטליים ונפשיים ורוחניים וכן נסביר אותם:

יתרונות פיזיים וגופניים:

כושר פיזי: אומנויות לחימה עושים הרבה יותר מאשר לימוד הגנה עצמית. זה מסייע להגיע למטרות הכושר של כל אחד ואחת על ידי מתן יתרונות פיזיים ושיפור מערכות הגוף כמו לב וכלי דם ריאות עקב אופן הפעילויות ודרכי האימון המבוצעות בו.

משקל גוף תקין (הרזיה או העלאת מסת גוף): לימוד אומנויות לחימה עוזר מאוד גם בהסרת קילוגרמים מיותרים אותם נושאים ומהוו כתכנית לכל אלו הנהנים מהאימון ומתמידים לאורך זמן. עם זאת לאלו הסובלים מ”תת משקל” ידוע כי אימונים המעלים את כוח הגוף וחוזקו בהכרח מעלים את מסת השריר ואת משקל הגוף.

חוזק גופני: באימונים של אומנויות לחימה עובדים הרבה על תרגילים שמטרתם לחזק את גוף המתאמן השואף לאורך הזמן לשפר את כוחו ולהגיע ליכולות גופניות טובות יותר ובכך לשפר את רמתו (בקרבות , קטות ובתרגילי הכח וכושר). ידוע כי בקליסטניקות משתמשים הרבה בתרגילי משקל גוף כאלו או אחרים הדומים בחלקם לתרגולים המבוצעים באומנויות לחימה כחלק כחימום או כתרגילים להגדלת כוח המתאמן.

שיפור רפלקסים כהכנה ללימוד לחימה וקרבות נדרש לימוד ביצוע תנועות שונות כהגנות וכהתקפות מהירות דבר הדורש פיתוח רפלקסים חדים מאוד. תרגולים יחודיים לאומנויות לחימה מביאים לתוצאות אלו באופן המהיר ביותר. יש להבין כי רפלקסים אלו משרתים את אומן הלחימה גם בחיי היומיום שלו ומסייעים בנהיגה, ספורט, ובתחומים רבים אחרים שבהם אתה צריך להגיב במהירות לסביבה שלך.

יתרונות מנטליים:

בטחון עצמי: בטחון העצמי של כל אחד ואחת מושפע ממרחב רחב של דברים הסובבים את חייו הפרטיים במישוריים האישיים ובמעגלים היותר רחבים כמו במצב הכלכלי, הבריאותי, מצב הרוח, הסביבה התומכת ועוד…

מאחר ואומנות הלחימה משפרת לאדם מגוון רחב של תחומים בחיים ובין היתר מעלה את בריאותו הכללית, שליטה עצמית ,התמודדות במצבי לחץ, כח פנימי , מצב הרוח (ידוע כי אימון גופני גורם לשיפור מצב הרוח), כושר הגנה עצמית ועד. כל אלו מעלים משמעותית את הביטחון העצמי של האדם.

משמעת פנימית: מסגרת האימונים של אומנויות לחימה מכילה בתוכה כללים מאוד ברורים של התנהגות (ראה אתיקת התנהגות במכון) , מסגרת התנהגות זו מטרתה ליצור משמעת והבנה במהלך האימון על מנת למצות את האימון באופן הטוב ביותר ובכך ההתקדמות הנה מהירה ואיכותית יותר. כללי התנהגות אלו מלמדים למשמעת עצמית טובה המושלכים לחיי היום יום של הלומד ומסייעים לו לעעמוד בכלל מסגרות החיים הדורשים משמעת ושליטה עצמית.

כידוע בקוראה הכניסו את אימון אומנות הלחימה העממי שלהם (טה קוואן דו) במקום שעורי הספורט הקיימים בבתי הספר מאחר שהדבר מהווה מעבר לאימון הגופני גם כאמצעי חינוך ובין היתר למשמעת עצמית.

היכולת לשלמות ולדיוק. שלבי ההתקדמות באומנות הלחימה ובקרטה קיוקושין דורשים לימוד טכניקות . טכניקות אלו נמדדות באופן השלמות והדיוק של ביצוען ובכך גם נמדדת דרגת הלוחם. הדיוק הנו נמדד גם בזמני ביצוע, עמידה בלוחות זמנים, זמן הגעה לשעורים , זמן התארגנות במבנה קבוצתי לקראת ביצוע תרגיל ואף דיוק בעמידה או בישיבה בשורות. כל הנ”ל משפיעים על תת המודע של הלוחם ומשפיעים עליו בהמשך בדרישות האישיות שלו בביצוע המשימות היומיומיות.

ללמוד להעריך: בין יתר דרישות מהלוחם של כללי האתיקה במכון הנם בכניסה וביציאה ממתחם האימונים לתת קידה , כאשר דרגה בחירה ממך וכל שכן המורה פונה אל הלוחם לענות בקריאת “אוס!” תוך קידה קלה ועוד… עניין זה נובע מתוך ההבנה של לימוד הערכה גם למקום בו מתאמנים שנתנה לי האפשרות להתאמן בו וכן לכל אלו הנמצאים בדרגה בחירה יותר עד למורה האחראי באותו אימון שכן על ידי הערכה והיכולת “להוריד” מכבודך העצמי אל מול האחר אתה מפנה מקום ובכך מאפשר לעוד ידע , חומר וכל נושא נלמד להיכנס ולהיות מוטמע ומופנם מה שבעצם מעלה את הרמה האישית. גם עניין זה בסופו של דבר מחנך כל אדם מילד ועד מבוגר ללמוד בחיי היומיום לכבד את הממונים ולדעת ללמוד מה שצריך מחיי היומיום לחייו האישיים.

ללמוד עבודת צוות (ולהבין כי אנו תלויים אחד בשני). – בעולם שלנו וככל שהעולם נהיה יותר מודרני אנו מבינים יותר ויותר כמה בני האדם והאנושות כולה תלויים אחד בשני. רק שיתוף מביא לתוצאות והישגים וזה נמצא בדברים הבסיסיים ביותר בחיינו ולעיתים איננו אפילו מודעים לנושא.

בחיי המשפחה (הפרנסה, הדאגה לקניות, הכנת האוכל, טיפול בבית גידול ילדים ועוד) , שיתוף פעולה וחלוקת אחריות ומשימות מביאה לאורך חיים מאוזן ולהצלחה בביצוע המטלות המתחייבות על מנת לקיים אורח חיים משפחתי בריא.

מסגרת העבודה – כל חברה כיום צריכה את כלל עובדיה על מנת להתקדם ולהצדיק את קיומה שהרי מי שמיותר מפוטר ובחברות שהשיתוף והעזרה הדדית הנה גבוהה מובטחת יותר ההצלחה.

כללי כתושבים – גם חנות המכולת או הסופר תלויים במשאית שמביאה את המצרכים, והתושבים תלויים בעובד העיריה שמגיע לפנות את פחי הזבל ובניקיון הרחובות ותושבי המדינה בחברת החשמל, המים , קוי הטלפון וכו’.

באימונים יש הרבה עבודת צוות אם בזוגות או כקבוצה. באימונים אלו התלמידים תלויים כל אחד בעמית איתו הוא עובד. בעבודת כושר – מי שיסייע, יעיר, יספור ועוד. בקרבות – אני מקבל את התובנות איפה אני חלש מה לשפר ולומד לשפר יכולות בהתאם לסוג היריב/עמית שממולי וכן בהתאם בכל שאר מסגרות האימון בזוגות או הקבוצתיות.

עניין זה משנה את מצב התודעה של הלומדים ובכך מסייע בחיי היום יום לחיות עם תובנה זו ולהביאה לכלל מסגרות החיים ולהשפיע לשיתוף טוב ואיכותי יותר. מכאן אפשר גם ללמוד על קצה המזלג על המשמעות של המשפט “עם ישראל ערבים זה לזה”

כולנו בני אדם שוים – אחד הדברים היפים בלימוד קרטה ואומנויות לחימה הנו כי אחרי הכל האנשים המגיעים להתאמן הנם אנשים שונים ומגוונים (רופאים , סנדלרים ,דייגים , סטודנטים, עורכי דין, מהנדסים, גננים וגננות ועוד), אך באימון כולם לובשים את אותו הבגד (הקימונו המסורתי) כי את המקצוע האישי שמים בצד, ועתה כולם שוים. הדבר היחידי המבדיל ביניהם הנו הדרגה (שבא לידי ביטוי לרוב בצבע החגורה), המבטא את רמתו הבנתו יכולתו ובכלל את עברו של הלוחם וזה בא לידי ביטוי ביחס ההדדי באימונים (כמוסבר בקצרה בנושא “ללמוד להעריך”) .

נפשיים ורוחניים

רוגע, (מוקסו- רגע של שלווה)-: נקודת ההתחלה של כל אימון מתחילה (בקרטה) במוקסו, רגע של שלווה פנימית בעצימת עיניים, הזרע של האימון. זה הזמן להפריד את החיים שהיו עד רגע זה, להשאיר אותם מאחורה ולהתמקד באימון, בהעצמה האישית, במתנה שכל אחד הולך להעניק לנפש ולגוף. אפשר לדמות את זה למחשב שיש בו הרבה “באגים” וקבצי זבל ועושים לו “רסטרט RESTSRT ” . זה “מנער” הרבה שטויות מהמחשבה ומהחיים ונותן את האפשרות להפיק את המקסימום מהאימון. למעשה עם תרגול נכון ומודעות נכונה לאחר האימון אנו יוצאים לחיים חדשים. הרבה עניינים הופכים לשוליים ו/או בעיות ונושאים מטרידים מחיי היומיום נעלמים.

המשכילים לומדים להשליך זאת על החיים העמוסים והבלתי רגועים של חיינו ויודעים שלפעמים דווקא בשיא הלחץ וה”בעיות” (כי אין בחיים בעיות אלא רק מצבים מורכבים והתגובה אליהם) שצריך לעצור הכל, להתנתק מכל מה שקיים עד לאותו רגע ולעשות מוקסו באופן אישי ושוב עם מודעות נכונה ויכולת להירגע ולשלוט בתחושה הפנימית להמשיך למצב חדש ושונה לחלוטין ממה שהיינו כמה דקות לפני. (כאמור מחדש בכל יום מעשה בראשית – היכולת לברוא מציאות חדשה ובה להתחיל).

שליטה ברגשות ובמצב רוח : אחד הנושאים החשובים ביותר ובעלי ערך עליון של האדם הוא השליטה ברגשות ובמצב הרוח. ידוע כי לוחמים גדולים חייבים לשמור על קור רוח על מנת להיות שקולים בקרב ולא להיגרר לכעס , פחד או דאגה , מצבים המגבירים את האפשרויות לטעויות ובכך להפסיד את הקרב ובמיוחד אם היריב מרגיש את החסרון הזה ומנצל אותו. היכולת לשלוט במצב הנפשי רוחני הנה סגולה יחודית ובעלת ערך עליון לאדם ככל שהנו משיג אותה יותר. יכולת זו מגיעה לאחר אימונים ותרגולים רבים של שעות על גבי שעות עם מאמץ ומודעות נכונה וכמובן עם הדרכה מתאימה. אחת הדוגמאות הקלסיות היותר מודרניות הנה בתחרויות. ניתן לראות את התחושות והנסיונות לא פעם של היריבים להטיל פחד על היריב כחלק של השפעה פסיכולוגית על מנת לקבל עוד יתרון ו/או דוגמא מעט שונה , כאשר 2 חברים נפגשים בקרב בתחרות עליהם לשים את הרגשות בצד ולהתרכז ברצון לנצח את היריב כיריב . ובשני המקרים אנו רואים מיד לאחר הקרב לרוב את 2 המתחרים מתחבקים ומעריכים את את השני כמו חברים טובים למרות מספר הדקות שחלפו בהן הנם היום בתחושה ובמצב רגשי ורוחני שונה לגמרי.

תכונה זו מלמדת לניצול בחיי היומיום כמעט בכלל רובדי החיים והנה חשובה מאוד במקרים חריפים כדוגמת אחרי ויכוח בכח נושא להמשיך לאהוב או לפחות לא לשמור טינה ולהמשיך בחיים אחרי הכל רגשות הטינה, שנאה ,כעס וכו’ הנם אחד האוייבים המסוכנים ביותר שיש לאדם.

רוח לחימה וסיבולת נפשית – כל אדם שואף בחייו להתקדם תמיד לשלב הבא ולא משנה כמה כבר הוא “טיפס” גבוה. וכמובן גם בקבלת דרגות בלימוד אומנות לחימה. בסופו של דבר כל אחד חייב להוכיח ולהצדיק את דרגתו. הדרך לדרגה הבאה תמיד דורשת מאמת פיזי ומנטלי על מנת להגיע לרמה הנדרשת והלוחם לומד להביא את עצמו תמיד לקצה היכולת שלו כי רק משם הוא יכול לשפר אותה (לדחוף את הקצה קצת יותר גבוה). כמו כן בדרגות הגבוהות בשיטות מסויימות ובפרט בקרטה קיוקושין חלק מהמבחן הנו רמת הכושר בו נמדד הנבחן ביכולת אך לא פחות בכח הנפשי ורוח הלחימה הפנימית להצליח כשקשה ולעיתים אף יותר מרמת ההצלחה עצמה. בדומה גם עמידה במספר קרבות רצופים קשים בהם נמדדת רוח הלחימה שבו מלבד הרמה והיכולת לחימה האישית כאחד המרכיבים החשובים אשר מצביעים על הזכות להעניק את הדרגה הבאה או לא.

פיתוח רוח הלחימה של תלמיד אומנויות הלחימה מושלכת אחד לאחד על החיי יומיום בכלל הנושאים והמטרות ומלמדת להמשיך להילחם כשקשה, לא לוותר ולהמשיך קדימה לכוון השגת המטרה ובכך משפרת את יכולת התלמיד להצליח להגיע להישגים טובים יותר בחיים.

אושר פנימי – יש דברים שלא ניתנים להסבר ולעולם לא יובנו לאדם השני אלא רק האדם החווה אותם יכול להעיד עליהם, (כמו שלא ניתן לתאר את הטעם של בננה אלא רק זה שטועם יחווה את טעמה) , אחד מהם הנו האושר הפנימי המושג באימוני קרטה ואומנויות לחימה. למרות הכל ננסה לנגוע בנושא ולהסביר כי ידוע שמאמץ גופני יזום בכלל סוגי הספורט הנו גורם לתחושת “נירוונה” רגעית לאחר האימון ותחושת סיפוק ומילוי פנימי. (מחקר- פעילות גופנית מעוררת ייצור של אנדורפינים, משככי כאבים טבעיים הגורמים להרגשה טובה), כל שכן אימון אשר כולל בתוכו גם תוכן תודעתי ובטח ובטח באימונים שיש בהם גם תוכן רוחני כדוגמת קרטה קיוקושין וכל אומנות לחימה אחרת בה רוקמים תכנים אלו באימונים. ניתן רק להעיד כי אימון נכון עם המודעות הרוחנית הנכונה יודעת לתת מילוי אותו ניתן לקחת לכל מקום עד לאימון הבא לטעינה נוספת.

ולסיכום: חיימס אומר ” אומנויות לחימה יכולות באופן דרמתי להעלות את איכות חייך, לשפר את מערכת יחסיך עם אנשים וכמו כן לעזור לך למצות את יכולתך. ” (חיימס, 1979, -עמ’ 6)

נכתב ונערך ע”י

סנסאי אפרים עמרמי

M.Ed – תואר II בחינוך